מטרת הטיפול אצל ילדים
-
התמודדות טובה יותר עם מצבי מתח וחרדה
-
שיפור יכולות חברתיות
-
שיפור יכולת לתאר במילים רגשות ומצבים
-
שיפור מיומנות תקשורת (לנהל שיחה)
אלה תורמים בעקיפין בדרך כלל גם ל:
-
עלייה ביכולות החברתיות בביה״ס
-
עלייה ביכולה הלימוד - שיפור בריכוז, בפניות ללמידה
-
תחושת מסוגלות עצמאית ויעילות
עם ילדים נשתמש במגוון חומרים, בהתאם ליכולותיהם ההתפתחויות ובהתאם לצרכים הרגשיים שלהם.
כל טיפול נראה מעט שונה. כל אחד יוצר את דרכו.
מתי כדאי להביא ילד לטיפול?
-
ילד מגיע עם הוריו לטיפול כאשר יש קושי תפקודי משמעותי הן לילד, במסגרת החינוכית או בבית, והן להוריו.
-
כשילד נתקל במצבים מתסכלים שאינו מצליח לפתור בעצמו בשכיחות גבוהה, אשר משפיעים על היכולת או אי יכולת שלו להיות בקשרים חברתיים.
-
כשהוא נמנע מקשרים חברתיים
-
כשילד והוריו מתמודדים עם שינויים סביבתיים - מקום מגורים, שינוי במסגרת בית ספרית, פרידה מדמויות מפתח, מחלות, גירושים וכו׳
-
כשיש קשיי קשב וריכוז, קושי בהתארגנות או לקויות למידה אשר משפיעים על ההתנהגות (בכי, הימנעות), על הדימוי העצמי ועל היכולת להתבטא באופן מדויק.
-
כשיש שינויים התנהגותיים מהותיים המקשים על תפקודו (בכי, אלימות)
-
במקרים המרמזים על קשיים רגשיים או על סימפטומים של דיכאון(ביניהם: הימנעות, חוסר הנאה, בכי, אשמה, חרדה ועצב).
האמצעים העומדים לרשותנו
חומרים ופעילויות:
שימוש באמנות ובמשחק מהווה עבור ילדים בכל גיל זירת התנסות וחקירה של העולם באופן שאינו מאיים. במקום שבו הם מתקשים לעיתים לבטא את עצמם במילים, באים הציור והמשחקים השונים שמסייעים לנו להבין את עולמו, רגשותיו, מחשבותיו ואת החוויה הספציפית שלו.
לעיתים, ניתן לעבוד עם ילדים בשיתוף עם הורה בחדר, בעיקר עם ילדים צעירים.
יש מקרים שבהם הילד הוא המוביל את המפגש ואת מה שעושים בחדר.
בחדר הטיפול מגוון כלים:
-
ציור, רישום
-
צביעה
-
ספרים וסיפורים
-
משחקי תפקידים
-
חימר
-
משחקי קופסא
-
בובות
-
ארגז חול
-
צעצועים
הדרכת הורים
אני מאמינה בשילוב ההורים בתהליך הטיפולי על ידי הדרכתם ולפי תדירות שתתאים לכל הצדדים. בעבודתי למדתי שהסיכוי להצלחת הטיפול רב לאין שיעור כאשר ההורים נוטלים חלק פעיל ככל שמתאפשר, בהבנה ובהכלה של השתנות הילד בתהליך הטיפולי ובמה שעובר עליו.